Hallo bikini body! || 30 day challenges

Sport  /   - 

Ja lieve mensen… het is al weer eind april. Voor wie een riemgaatje strakker wil zijn voor de zomer is dat de hoogste tijd om daar eens aan te beginnen. Rome is ook niet in één dag gebouwd. En een bikini body al helemaal niet. In mijn hoofd spookt het al weer een tijdje: “O jee… nog maar 3 maanden en die bikini moet weer aan. Laat ik maar eens wat harder gaan sporten…” Of: “Hmm… wel of geen tweede Lovechock reep…. zou je het zien als ik ‘m toch neem…?” Dat soort fijne gedachtes zeg maar. Ik scheel in de zomer en winter zo’n 3 kilo in gewicht. Niks wereldschokkends, juist lekker warm in de koude wintermaanden. Maar ik voel me er goed bij die er voor de zomer weer af te hebben. Of in elk geval strakker te zijn – gewicht zegt natuurlijk niet zo veel. En om mijzelf en jou daar een handje bij te helpen, ga ik vanaf nu starten met twee verschillende 30 day challenges: PLANKEN & SQUATTEN!

Eén challenge is ook zo suf dacht ik, en ik schat jullie hoog in. Daarom doen we er twee! Het kost je slechts een paar minuten per dag. En wie een goed lijf wil, moet daar natuurlijk wel iets voor over hebben.

30 day plank challenge

Planken is een oefening die heel erg goed is voor je core; je buik- en rugspieren. Als je een sterke core hebt, is je houding vele malen mooier. Alleen daardoor zie je er al strakker uit in badkleding. Daarnaast verbruiken getrainde spieren meer energie (calorieën), wat natuurlijk ook mooi meegenomen is in je jacht naar een strakker lijf.

In de 30 day plank challenge doe je elke dag dezelfde oefeningen: de plank. Je bouwt dit dagelijks in tijdsduur op. Aan het eind van de rit kun je als het goed is 5 minuten in plank staan!

De oefening: Maak een plank op je ellebogen en tenen. Let op: Ellebogen recht onder schouders, navel in, onderrug recht (dus geen holle onderrug) en je billen niet te laag of hoog. En vasthouden! 30 day challenges

 30 day squat challenge

Ik heb een haat-liefde verhouding met squatten. Haat omdat het pijn doet… al die herhalingen burnen as hell aan mijn bips. Maar liefde omdat er weinig oefeningen zo effectief zijn als deze! Strakke billen, benen, core…. Squatten is je vriendje als je je straks goed wilt voelen in je bikini!

In deze 30 day squat challenge doe je elke dag dezelfde oefening: de squat. Je bouwt het aantal herhalingen op. Na 30 dagen kun je 250 (!!!) squats achter elkaar.

De oefening: Zet je voeten op heupbreedte, buikspieren aangespannen, borst op en hoofd neutraal (basishouding). Squatten is eigenlijk doen alsof je op een stoel gaat zitten. Let op: knieën recht boven enkels en niet voorbij je tenen. Maak de hoek niet verder dan 90 graden. Ga vervolgens ‘zitten’ en kom gecontroleerd weer omhoog.

30 day challenges

Print beide challenges uit, hang ze op een zichtbare plek en kruis dagelijks de oefeningen door als je ze gedaan hebt. Wat zijn nou 30 dagen?!

Remember: WHEN IT HURTS, KEEP ON GOING!

Succes allemaal!

Oja, laat me ook even weten hoe het gaat, bijvoorbeeld hieronder in de commens of via social media. Vind ik leuk om te horen! Kunnen we lekker klagen en uiteindelijk onze progressie met elkaar delen 😉

Liefs,

Daisy

De visuels van de 30 day challenges komen van deze website.

Geef een reactie

70 reacties

  1. super leuke blog, zocht al tijden naar een leuke health blog.
    heb je hele blog al doorgespit. ben nu al fan
    zie hem vandaag voor het eerst. ga deze 30 days challenge meteen aan.

  2. Dag 23 voltooid, Yeahh, nog maar 7 te gaan! Nooit gedacht dat ik al zover zou komen, wordt nu wel steeds zwaarder, maar blijven proberen hé! Ben wel een beetje trots op mezelf. 🙂

  3. Planken blijft moeilijk 3 minuten nu en 230 squats. Van de week mijn bikini aan gehad die ik vorig jaar een maat groter had gekocht. Mag nu weer een maatje kleiner! Heb je nog tips wat ik hierna kan doen om het bij te houden zeker tot aan mijn vakantie tot augustus?

    1. Wat goed van je zeg!!! En ook zo motiverend dat je al resultaat ziet. Blijf in elk geval dagelijks squatten en planken – maar je hoeft de duur en aantallen niet op te blijven bouwen hoor. Mocht je wat meer variatie willen, kun je ook de oefeningen uit de sport blogs op de site doen. Of lekker gaan hardlopen… wat je leuk vindt! Succes 🙂 groetjes, Daisy

  4. Dag 10 zit erop! Maar de plank…. man oh man, heftig hoor. Had niet gedacht dat ik een minuut zou halen, maar gelukt, pfffff. Nu hopen dat het zo blijft, ik ga ervoor. De squats gaan prima, geen probleem gelukkig! 🙂

  5. Ik ben niet zo van dit soort hypes. Je ziet uiteindelijk verschil, maar als je niet blijft squatten, is je ronde kont zo weer weg :(. Daarbij kunnen veel mensen niet op de juiste wijze squatten. Dus als je er aan begint, raardpleeg een juiste bron. Anders beschadig je je knieën.

    Plank zelfde. Zoals al staat vermeld moet je geen holle rug hebben, maar staat deze zelf wat bol.

  6. Ik zit nu op de helft van de challenge, squatten gaat goed, maar planken doet echt pijn in mn rug. Is dit normaal? Ik doe gewoon 120 sec achter elkaar. Zou ik dit moeten opsplitsen?

    1. Hoi Larissa,
      Span je je buik en billen wel goed aan? Je moet niet te diep hangen/in je schouders/rug hangen. Echt een plank dus! Als je dit allemaal wel doet, kun je beter niet doorgaan als je pijn hebt. Dat is nooit goed. Rustig aan opbouwen. Als dit te snel opbouwen voor je is, kun je het beter iets korter doen. Altijd goed naar je lichaam luisteren. Succes!

  7. Nog even een vraagje, ik zie dat sommigen al verder zijn maar is het de bedoeling dat je het achter elkaar doet. Ik zit nu op de 140 squats en die verdeel ik per 40 het planking doe ik per 30 seconden. Is dit niet goed of maakt het niet uit. Trouwens mijn man is ook enthousiast die doet ook mee.

  8. Ben al even bezigen het gaat goed. De squats gaan wel maar het planking is echt heel zwaar. Benieuwd of ik dat ga halen 300 seconden.

  9. Naast de dagelijkse T25 training doe ik mee aan de challenge. Ben benieuwd…. Tegen de squats zie ik niet zo op, maar planking…