Kunnen wij het nog: ontspannen? // Met deze tips lukt het wel!

Health, Mind  /   - 

Ontspannen, een stapje terug doen, even aan niets denken, even niets moeten, even de boel de boel laten, ofwel vaker een momentje rust pakken. Een onderwerp waar ik steeds vaker over lees en hoor. Boekentafels vol met boeken die vertellen hoe je tot rust moet komen, artikelen in de krant en in magazines over de zin van het leven, over dat het heel goed is om niets te doen. Niets als in iets zonder doel, zonder ‘nuttige’ eindbestemming. Ik vind het heel interessant, en ben er ook van overtuigd dat we met zijn allen een stapje terug moeten doen. We moeten minder willen, streven en verlangen, en wat vaker genoegen nemen met een avondje bankhangen, een dagje lekker niksen, en misschien ook wel iets minder in het algemeen. Blij zijn met ietsje minder geld, succes, spullen, luxe, en met één keer per jaar op vakantie gaan bijvoorbeeld. Maar zijn we daartoe in staat? Kunnen we dat nog in een wereld die is ingericht om juist wel te verlangen naar meer en beter? Ik denk van wel. Als we maar vaak genoeg dat momentje rust pakken, ervaren we vanzelf wat uiteindelijk belangrijker is, en waar we -in the end- echt gelukkig van worden. Hoe ik dat doe? Vertel ik je in deze blog. 

Misschien een goed nemen voor het nieuwe jaar?!

Tips om te ontspannen en niets te doen!

1. Trek een huispak aan

Wanneer ik thuis kom van werk (of andere verplichtingen), vind ik het heerlijk om mijn gewone kleren uit te doen, en een lekker huispak aan te trekken. Geen strakke spijkerbroek of niet zo strechty blouseje, maar een fijn joggingpak of een pyjama. Doe ik dit niet, dan is de kans groot dat ik toch nog van alles blijf doen. Even gauw nog naar de stad, supermarkt, een kleine beetje werken etc. Heb ik mijn chillpakkie aan, dan kruip ik sneller op de bank om even niets te doen.

2. Zet een pot thee

In plaats van een kop thee, zet ik liever een pot thee. Duurt langer voordat ‘ie op is, dus kan ik ook langer genieten van het moment!

3. Ga wandelen in het bos

Weer of geen weer, een wandeling door het bos is zo ontspannend. Bladeren die knisperen, vogels die fluiten en weinig (negatieve ) afleidingen. Je zult na een paar stappen al merken wat die rust doet met je lijf en gedachten. Je ontspant!

4. Bezoek de zee

Heerlijk dit uitzicht!

Ondanks dat de zee ruim 150 km verder op is, stap ik nog best vaak in de auto om even lekker uit te waaien op het strand. Samen met mijn lief, en de hond loop ik een aantal kilometer langs het water om vervolgens even uit te rusten in een duinpan. Heerlijk! De zee, het strand en de wind die er altijd waait, hebben iets magisch vind ik. Alsof ze heel even je gedachten meenemen om tot rust te kunnen komen.

5. Join een yogales

Thuis yoga oefeningen doen werkt voor mij niet heel effectief, aangezien ik dan toch weer afgeleid raak. Daarom volg ik zo nu en dan eens een yogalesje buiten de deur. Goed voor lichaam, geest en gezondheid!

6. Maak het gezellig, steek kaarsjes aan

Net als het aantrekken van een huispak, werkt het aansteken van kaarsjes of wierook ook ontspannend. Daarnaast wordt het er ook nog eens een stuk gezelliger van in huis en gaat het heerlijk ruiken. Zo kocht ik onlangs deze nieuwe geurkaars van Rituals, die echt mega lekker ruikt. Aanrader!!

7. Zet een achtergrondmuziekje op

Wanneer ik thuis kom, of juist net wakker ben zet ik geregeld een fijn muziekje op. Geen radio, maar rustige muziek die niet te veel afleidt.  Op Spotify zijn genoeg ontspannende afspeellijsten te vinden. mijn favo’s: Relax & Unwind, Chill hits en Chill mode on.

8. Pak de fiets

tips om te ontspannen, fietsen, mirte
Mooi tochtje door de weilanden! Zo lekker!

Naast wandelen, is de fiets ook een goeie om even tot rust te komen. Mist je natuurlijk wel een mooi tochtje uitstippelt. Maak een ritje door de weilanden, het bos of langs een rivier. In de natuur is de rust er altijd, jij hoeft het enkel op te zoeken!

9. Laat je masseren

Oke, iedere week een massage is best een prijzige manier van ontspannen, maar zo heel af en toe jezelf een goede massage kado doen is absoluut een goed idee (en dat verdien je ook, toch?!). Niet alleen goed om zelf tot rust te komen, maar ook goed voor je doorbloeding, spieren en het afvoeren van de afvalstoffen.

Ik hoop dat ik je weer even heb helpen herinneren om wat vaker te ontspannen. En uiteraard hoop ik dat mijn tips je daarbij helpen. Heb jij nog goede tips om te ontspannen?

Liefs Mirte

Geef een reactie