Druk zijn is zó 2016 – simpele tips om optimaal van je tijd te genieten, met of zonder volle agenda 

Burn-out, Health, Mind  /   - 

We worden ons steeds bewuster van het feit dat sport en gezond eten belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Ondanks dat deze punten natuurlijk erg belangrijk zijn, vergeten we echter iets heel belangrijks dat ook van invloed is op je gezondheid: je brein. Maar zelfonderzoek, yoga, meditatie, coaching of therapie worden vaak nog als iets zweverigs gezien. Zonde, zo vindt ook Fatma Genc. Fatma heeft zelf ervaren wat het met je kan doen als je altijd maar doorgaat op de automatische piloot. Altijd maar druk zijn, dingen doen zonder daar echt bij stil te staan of over na te denken. Dingen nastreeft, zonder af en toe ook eens een stapje terug te doen en even de rust in jezelf op te zoeken. Eenmaal hiervan bewust besloot ze naar Bali te vertrekken, waar de focus lag op het ontwikkelen van een stukje rust in haar leven. En dat is gelukt. Ze schreef onlangs een boek over haar ervaringen. In haar boek Yin Koningin legt ze uit hoe je kunt werken aan jezelf, ook wanneer je een druk bestaan hebt. Fatma deelt betekenisvolle verhalen en oefeningen die helpen om dicht bij jezelf te blijven in de wervelwind van verplichtingen en verwachtingen in onze prestatiemaatschappij. Onderwerpen die voor ons allemaal zinvol zijn en absoluut van belang zijn voor een gezonde lifestyle. Om die redenen, schrijft Fatma komende tijd een aantal gastblogs. En vandaag staat de eerste voor jullie klaar. Lees je mee? 

Fatma met haar boek: De Yin Koningin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Druk zijn is zó 2016

Een random gesprek in de trein. “Hey, hoe is het met je?”. Korte stilte. Het antwoord. “Ja, lekker, druk.”  Ik hoor het maar al te vaak en juist omdat ik zelf tijdenlang dit antwoord heb gegeven, ben ik er dan ook extra gevoelig voor geworden.  Want druk zijn, is toch allang niet meer leuk? En vooral als antwoord in een gesprek, voelt het altijd als een dichte deur tot de mooie conversatie die het geweest had kunnen zijn. Volg je me nog? Daarnaast, het gegeven dat we een druk leven leiden, betekent niet per definitie dat we onze tijd bewust zo vol hebben gepland. Óf we zijn er niet eens zeker van dat we de tijd die we kwijt zijn aan ons drukke bestaan, daadwerkelijk besteden aan onszelf. Lekker is dat.

 

Een bericht gedeeld door Fatma Genc (@fatmag88) op

 “Ik liep steeds vaker achter de feiten aan”

Lange tijd leefde ik in de veronderstelling dat ik een groots multitasker was en stond ik in de yogaschool tussen het ademen door boodschappenlijsten en recepten te bedenken. Totdat ik me realiseerde dat ik steeds vaker achter de feiten aan begon te lopen. Want juist door van hot naar her te rennen, super ‘effectief en efficient’ mijn leven te leiden, vergat ik steeds meer. Want door continu in opperste staat van paraatheid te leven (druk, druk druk), putte ik mijzelf langzamerhand uit. Een belangrijke les die ik toen heb geleerd: ‘druk’ gaat over tijd. En tijd heeft meerdere gezichten. De tijd die je ervaart en de tijd die je vol kunt plannen met van alles – met als risico dat je er grotendeels alleen maar voorbij gaat razen.

Dus hier wat tips om meer en optimaler van je tijd te genieten

  • Leer onthaasten. Wanneer je naar je werk rijdt, loopt of fietst, maak er een mindful experience van. Misschien merk je allerlei mooie taferelen op die je normaal niet ziet: de vogels die je toefluiten, smiles from strangers, prachtige gebouwen, zonnestralen en meer.
  • Zeg vaker nee. We zijn gewend om op een vraag, binnen de werk of privé sferen, instant ‘Ja’ te zeggen. Het geeft je meer ruimte en controle om dit niet direct te doen. Beloof dat je er later op terug komt, zodat je in alle rust kunt plannen.
  • Plan je agenda niet vol. Als je altijd tijd tekort komt, raad ik het aan om te gaan krassen in je agenda. We zijn vaak in de overtuiging dat we geen afspraken kunnen afzeggen, maar zitten vervolgens met 50% tegenzin en 50% afleiding alsnog in een vergadering of dinerdate. Wees eerlijk naar jezelf en spendeer je tijd aan dingen waar je juist wel iets aan hebt.
  • Goals. Wanneer je helder voor ogen hebt wat je doelen zijn, in het leven of op de korte termijn, helpt het om bewuster keuzes te maken. Onze emoties, gemoedstoestand, stress is vaak een reactie op een keuze die we maken. Bewustere doelen = betere keuzes = ontspannen tijd.
 

Een bericht gedeeld door Fatma Genc (@fatmag88) op

Liefs Fatma

  BewarenBewarenBewarenBewaren BewarenBewaren

Geef een reactie