THE HAPPINESS PROJECT #3 – Ongezonde gewoontes

Health, Mind  /   - 

Een jaar lang werken aan zelf acceptatie en geluk door middel van Mindfulness. Dat is wat mijn Bali vriendinnetje Nadja gaat doen. Nadja runt haar eigen mindfulness bedrijf: Mindful Bali. Vorig jaar deed ik een mindfulness cursus bij Nadja, wat ook de start was van onze vriendschap. Nadja helpt anderen om bewuster en gelukkiger te leven. Maar kwam tot de conclusie dat haar eigen leven ook wel een happiness update kan gebruiken. Nadja gaat een jaar lang voor I Love Health gastbloggen en haar ‘Happiness Project’ met ons delen. In haar eerste blog vertelt ze wat ze precies gaat doen. En deze blog is de start van haar eerste maand.

Nadja: De eerste maand van mijn Happiness Project is 1 mei van start gegaan en deze maand staat in het teken van mijn gezondheid. Al van jongs af aan heb ik problemen met mijn gezondheid die door het veranderen van mijn levensstijl wel al verbeterd zijn maar nog steeds niet opgelost. Ik heb last van het prikkelbare darm syndroom en daardoor in mijn geval ook een doorlatende darmwand of een ‘leaky gut’ zoals ze dat noemen.

Je gezondheid begint bij je darmen. Als deze niet optimaal werken zal dat voor allerlei kwaaltjes en ziekten zorgen, zelfs auto-immuunziekten komen voort uit je darmen. Alles in je lichaam is weer verbonden aan elkaar dus als je darmen niet goed werken heeft dat weer direct effect op je lever, je hormonen, je huid en je energielevel. Daarbij komt dat je darmen een directe invloed hebben op hoe je je mentaal voelt. Onderzoek heeft aangewezen dat je “tweede brein” in je darmen zit. Vandaar ook dat we het hebben over een onderbuikgevoel. Kort samengevat, gezonde darmen zijn een voorwaarde om je gezond, blij en energiek te voelen. Vandaar dat ik dit ook als aller eerste ga aanpakken.

Mijn doelen van deze maand zijn:

  • Een start maken om mijn darmen te helen door middel van het GAPS Diet (Gut and Psychology Diet).
  • Resterende ongezonde gewoontes elimineren.

Het GAPS diet is een speciaal dieet die je tijdelijk kan volgen om je darmen weer te helen. Dit doe je door je darmen een tijd rust te geven van alles wat moeilijk verteerbaar is en te leven op bottensoep. Ik hoor je denken: “Huh? Bottensoep?” Jep. Bottensoep. Klinkt vies, en geloof me, na 11 jaar geen vlees gegeten te hebben sta ik er zelf ook echt niet om te springen. En wat zit er nou in botten? Heel veel schijnbaar. Er zitten allerlei stofjes in die je darmwand weer kunnen herstellen. Je mag in fases weer eten toevoegen en zo kan je er ook gelijk achter komen wat jij wel en niet kan verteren.

De tweede stap is om gelijk van mijn ongezonde gewoontes af te komen. Ik heb een aantal ongezonde gewoontes waarvan ik weet dat mijn darmen daar op z’n zachts gezegd niet blij van worden maar die ik keer op keer niet kan weerstaan. De eerste is mijn grote liefde koffie. Hoewel koffie ook absoluut zijn voordelen heeft en het voor sommige mensen niet veel kwaad kan, is het voor mijn buik funest. De tweede is pittig eten. Ik ben gek op pittig eten. Hoe pittiger hoe beter. Ik ga zelfs zover dat ik chilisaus op mijn broodje kaas smeer terwijl ik weet dat ook dit voor mijn buik niet oké is. De laatste is dat ik stiekem altijd wel een paar sigaretjes rook. Ok, nu dus niet zo stiekem meer. En ja, ik ga me schamen. Ik schaam me al. Het spreekt voor zich dat dit in geen enkel opzicht gezond is en het hoogst tijd is om hier mee te stoppen. Gek genoeg zijn het geen echte lichamelijke verslavingen. Ik drink maar 1 koffie per dag, als ik niet pittig eet krijg ik ook geen afkickverschijnselen en ik rook vaak een sigaretje aan het einde van de dag maar kan ook dagen niet roken zonder er over na te denken. We hebben het hier dus over ongezonde gewoontes die zijn gevormd maar toch heel moeilijk te doorbreken zijn. Anders had je dat wel al gedaan.

mindfulness, mindfulbali, nadja, bali, nalu bowls
Najda en ik, lunchen bij onze favoriete stek in Canggu: Nalu Bowls! Eén van de gezonde gewoontes 😉

Hoe kan je Mindfulness gebruiken om van verslavingen en ongezonde gewoontes af te komen?

Het zijn het soort gevoelens van ‘willen’ of ‘moeten hebben’ die je als het ware naar het object toe trekt. Of het object wat je niet kan weerstaan nou een sigaret is, het zoveelste koekje, je wijntje, of een slaappil is, het is vaak hetzelfde gevoel. Ons gevoel van welzijn of ok zijn is onbewust gelinkt aan het krijgen van dat object. Het zijn de gedachtes als “Ik kom tot rust nadat ik mijn wijntje heb gehad”, “zonder een sigaret kan ik me niet concentreren”, of “als ik dat koekje neem dan is dat lege gevoel weg”. Vaak reageren we hierop op de automatische piloot en handelen we naar die gevoelens. Bijvoorbeeld: zodra je een gestresst gevoel krijgt, steek je een peuk op zonder erbij na te denken. En als je er over na gaat denken krijg je een soort oorlog in je hoofd die ongeveer zo gaat: “Hou nou eens op met dat gerook.” ”JA, MAAR ik heb het nu echt nodig, ik stop er heus wel mee” totdat je het vaak opgeeft en dan toch nog maar een sigaret rookt. Daarnaast vormen we na een lange tijd ook allerlei geloofsovertuigingen. Als je al jaren last hebt van overgewicht en als het je maar niet lukt om af te vallen kan je bijvoorbeeld zijn gaan geloven dat “Je nou eenmaal dik bent” of “dat je toch te zwak bent om af te vallen”. Hoe vaker je ‘faalt’ om iets te weerstaan hoe meer je ervan overtuigd raakt dat je er toch niet van af kan komen. En hoe rotter je je voelt en hoe meer je weer je verslaving wilt om je beter te voelen.

De manier om dit soort gewoontes en overtuigingen door te breken noemen ze ook wel urge surfing’.

Mindfulness is een perfect middel om patronen, gewoontes en verslavingen te doorbreken doordat het bewustwording brengt. Alles wat onbewust is en op de automatische piloot gaat kan je niet veranderen. Tijdens urge surfing word je je volledig bewust van dit soort gedachtes en gevoelens maar in plaats van dat je er naar handelt blijf je er gewoon bij met je aandacht en zie je wat er gebeurt. En hoe dat vaak ook weer vanzelf weg gaat. Je laat als het ware dat gevoel over je heen spoelen in plaats van te proberen het te bevechten of ernaar te handelen. Hierdoor verliest het eigenlijk zijn kracht. Je kan dit in 3 fases doen:

  1. Begin met bewustwording van de ongezonde gewoonte die je wilt veranderen en denk aan de situaties en de triggers die er voor zorgen dat je steeds weer naar jouw “middel” grijpt. Wat voor overtuigingen heb jij daarover en over jezelf? Bijvoorbeeld als je heel erg behoefte krijgt aan chocolade, komt dat steeds op als je je verveeld? Of als je je alleen voelt? Als je ervoor kiest de chocolade te eten, eet het dan heel erg bewust. Hoe smaakt het echt en hoe voel je je erna? Hoe voelt je lichaam aan en voel je je daarna beter of slechter? Als je een sigaret rookt, rook die dan mindful. Blijf met je aandacht bij elke trek die je neemt en merk op hoe dat voelt in je longen en hoe het smaakt. En merk dan op hoe je je hierna voelt.
  2. Op het moment dat er gedachten of gevoelens van opkomen ga daar dan met je aandacht heen zonder te proberen je hiervan af te leiden of die weg te krijgen. Wanneer komen ze op? Welke plek, bij welke mensen, welke tijd van de dag? Wanneer je de behoefte op voelt komen keer je je aandacht naar binnen en wees heel bewust van alle gevoelens en gedachtes die ermee naar boven komen. Waar voel je die in je lichaam? Is het vooral een lichamelijke sensatie of meer een emotie of een combinatie van? Maak de bewuste keuze om bij die sensaties te blijven zonder ernaar te handelen en zonder je ertegen te verzetten. Door hier bij te blijven en je bewust te worden heb je nu een keuze of je ernaar handelt of niet.
  3. Als je de keuze hebt gemaakt om niet naar je ongezonde behoefte te handelen merk dan op hoe dat voelt. Merk op hoe de gevoelens van willen en onrust weer weg gaan en hoe je je daarna voelt. Misschien komen er gevoelens van opluchting, dankbaarheid of trotsheid boven. Laat ook deze dingen over je heen komen. Elke keer als je niet uit gewoonte handelt maar de keuze maakt om bewust voor een ander pad te kiezen versterk je je nieuwe gewoonte.

Uiteraard kan het gebeuren dat je nog steeds af toch dat koekje pakt of toch nog een glaasje wijn neemt. Als dat gebeurt, wees dan ook niet hard voor jezelf. Door jezelf te bekritiseren, voel je je alleen maar rot en krijg je alleen maar meer behoefte aan wat het ook is waar je van af wilt komen. Kom jezelf tegemoet met wat compassie en geef niet gelijk alles op. Elk moment is weer een nieuwe kans om een nieuwe keuze te maken.

Aan het eind van deze maand een update van mijn eerste maand ‘gezondheid aanpakken’. Ik ben benieuwd wat het GAPS dieet met me heeft gedaan na deze maand!

Liefs,

Nadja

Nadja’s project ondertussen volgen? Volg haar dan op Instagram en Facebook of bezoek haar website.

Binnenkort naar Bali? Nadja heeft voor mijn Lock me Up-Free a Girl actie een Mindfulnes Workshop beschikbaar gesteld voor de veiling. Doe snel een goed bod en hij is van jou 🙂

Geef een reactie

2 reacties

  1. Ik ben benieuwd naar dat Guts dieet.
    Ik merk ook dat ik last krijg van bepaalde voedingsstoffen en probeer dit ook zo veel mogelijk te vermijden, maar vanaf 0 beginnen is eigenlijk de beste optie.

    Ik ben benieuwd naar de resultaten en hoe je het ervaart om bottensoep te eten 🙂