5 tips // Wat kan mindfulness voor een burn-out betekenen?

Burn-out, Health, Mind  /   - 

Het is je vast niet ontgaan: het is van 1-7 oktober Mindfulnessweek op I Love Health. Samen met mijn vriendin Nadja van Mindful Bali zorg ik voor inspirerende (transformatie) verhalen, blog vol met mindfulness tips (bijv. over mindfulness en eten) en met als klap op de vuurpijl een live webinar over mindfulness van Nadja en mij, vanuit Bali, op zaterdag 7 oktober om 10.00u (Nederlandse tijd). Schrijf je hier in! Eerder deze week het persoonlijke ‘transformatie verhaal’ van Loekie en van Fatma. Lees je mee?

Nadja: Helaas hebben meer en meer mensen aan den lijve ondervonden wat een burn-out is of zitten er dicht tegenaan. Tegenwoordig gaan we maar door, en is goed niet goed genoeg meer. We moeten alles, en wel nu! Je moet een #girlboss zijn, goede vriendin zijn, elke dag naar de sportschool, die opleiding erbij doen, op alle feestjes staan, een goede moeder zijn, en er perfect uitzien. En als het kan ook nog overal de beste in zijn. Dit wordt beloond in deze maatschappij en zeker door bedrijven! Iedereen vind jou zo goed dat je weer in de sportschool staat, en zo hard werkt, en altijd maar aardig bent voor iedereen. Iedereen lijkt het toe te juichen, en dus ga je maar door. Tot dat je niet meer kan. En thuis op de bank zit en zelfs boodschappen doen een mega grote opgave is.

Bij deze vijf mindfulness & zelfliefde tips om die burnout te voorkomen of er weer van te herstellen.

  1. Bewust zijn is alles

Bewust zijn is alles! Als jij maar door en door en doorgaat, betekent het dat jij volledig op automatische piloot functioneert. Je zit in je hoofd en wordt volledig opgeslokt door je to-do lijstjes en al je ‘moetjes’. Je zit waarschijnlijk zo in je hoofd dat je de signalen van je eigen lichaam niet eens meer hoort. Je lichaam heeft je al veel signalen gegeven maar je hoort ze pas als ze alarmerend zijn. En zelfs dan wuiven we ze weg, want het komt ons even niet zo goed uit. Die to-do lijstjes zijn belangrijker. Totdat je lichaam het zat is en je neerslaat. En we geen keuze meer hebben en wel moeten luisteren. Bewust worden van je lichaam en de signalen met de intentie daar ook naar te handelen is een eerste stap. Gedurende de dag even je afzonderen en bij jezelf inchecken: hoe voel ik me nu? Weten wanneer je te moe bent, honger hebt of wat moet drinken of meer moet slapen. En als je dat voelt dat ook aan je lichaam geven is een grote stap naar je grenzen en je gezondheid bewaken.

2. Kies voor jezelf

Als je met burn-out achtige verschijnselen te maken hebt betekent dat ook dat jij consequent over je eigen grenzen heen bent gegaan. Dat je maar doorgaat ondanks dat je niet meer kan. Wat je eigenlijk zegt is: presteren en goed genoeg zijn voor anderen is belangrijker dan ikzelf. Niet al te best voor je eigenwaarde! Grenzen aangeven heeft alles te maken met zelfliefde! Respect hebben en liefde hebben voor jezelf en anderen aangeven hoe jij behandeld wilt worden. In plaats van te people pleasen en overal ja op te zeggen, ook al bedoel je nee en wil/kan je eigenlijk niet meer. Want dan doe je dat terwijl je je eigenlijk rot, minderwaardig en gebruikt voelt. Maar eigenlijk ben je boos op jezelf. Want JIJ hebt ja gezegd en behandelt jezelf niet zoals je verdient om behandeld te worden. Check bij jezelf in of je bezig bent met anderen te pleasen ten koste van jezelf. Leer om vervolgens nee te kunnen zeggen vanuit liefde. Want als jij nee kan zeggen, dan help je jezelf EN anderen. Niemand heeft er wat aan als jij ergens bent terwijl je er niet wilt zijn. Niemand heeft er wat aan als jij opgebrand bent. Jij niet en ook de mensen om je heen niet! Maak jezelf en jouw welzijn een prioriteit boven alles of iedereen! Kies voor jou!

3. Laat de controle los

Een andere grote les is om de controle los te gaan laten. Als je probeert alle balletjes hoog te houden, alles zelf te doen en al je omstandigheden te controleren zal je merken dat je jezelf helemaal gek maakt! Want we hebben namelijk helemaal geen controle over de meeste dingen. En zeker niet over alles buiten onszelf! Als je probeert daar wel allemaal controle over te hebben zal je vanzelf gefrustreerd raken omdat er altijd wel iets gaat zoals jij het niet hebt bedacht. En dan probeer je nog meer controle te krijgen. En hoe meer je dat probeert hoe minder je beseft dat je het hebt. Accepteer dat dingen niet gaan zoals jij dat bedacht hebt en dat dat ok is. Geef je over aan wat er is en je stress level zal al 50% omlaag gaan.

4. Zeg maar dag tegen je perfectionisme

Je zal perfectionisme moeten laten gaan wil je ook weer gelukkig worden. Perfectie bestaat namelijk niet! Je kan niet alles doen en overal zijn. Je kan niet iedereen pleasen. Je kan niet overal de beste in zijn en dat hoeft ook niet. Je bent een illusie aan het najagen die je dus ook nooit zal bereiken. En je daarom weer zal denken dat je niet goed genoeg bent, en je nog harder je best moet doen. Totdat je helemaal niks meer kan. Op het moment dat jij alleen maar bezig bent perfectie te bereiken ben je eigenlijk je leven aan het vergooien. En je zal je nooit goed genoeg of gelukkig voelen. Dus laat het los!

5. Zorg voor balans

Op zich is er niks mis met stress als het in vlagen komt en je daarna weer kan ontspannen. Het wordt pas gevaarlijk als je constant onder druk staat en je gestresst voelt. Als er alleen maar yang is en geen yin. Het leven is balans en op het moment dat die verstoord wordt gaan er dingen flink mis. Dus zorg ervoor dat jij elke dag voor die balans zorgt! Dat jij elke dag iets helemaal voor jezelf doet waar jij weer van ontspant! Ga lekker een boek lezen, ga een wandeling maken in de natuur, ga naar yoga toe, neem een warm bad, brand een geurkaarsje. Doe iets waardoor jij jezelf weer opvult, ontspant en liefde geeft. En doe het elke dag. En doe het het grootste gedeelte in het weekend. Laat die heerlijke yin energie, die zelfliefde, en die ontspanning weer in je leven toe. Geef jezelf toestemming om te genieten, om dingen te doen waar jij gelukkig van wordt. Want wat is anders het punt van hier zijn? We zijn hier niet alleen maar om doelen na te jagen en anderen blij te maken en jezelf te bewijzen. Je bent hier om gelukkig te zijn en te genieten!

xxx Nadja

LIVE WEBINAR MINDFUL BALI & I LOVE HEALTH

Ik heb vriendin en mindfulness expert Nadja van Mindful Bali gevraagd speciaal voor jullie een gratis webinar te houden.Zaterdag 7 oktober om 10u is de live webinar van Mindful Bali en I Love Health over mindfulness en zelfliefde! Al je vragen kun je stellen onder deze blog of mailen naar info@ilovehealth.nl. We zullen geen namen noemen in de webinar, het is anoniem. We proberen zo veel mogelijk vragen te beantwoorden! Dus stel al je vragen 🙂

Schrijf je hier in voor de webinar.

xxx Daisy

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie