Mijn gezonde vervangers van ‘slecht’ eten

Food, Health  /   - 

Sinds een aantal jaar eet ik zo clean mogelijk, zoals we dat tegenwoordig popi-jopi noemen. Echte producten dus, geen e-nummers en andere gekke toevoegingen. Daarnaast zo min mogelijk suiker, gluten en zuivel. Maar… I luvvvvvvvvvv lekker eten en snacken op z’n tijd. Snoep en dat soort zoetigheid is niet aan mij besteedt, maar chips… chocola… frietjes… daar mag je me voor wakker maken! In de loop der tijd heb ik voor veel van deze ongezonde guilty pleasures, gezonde(re) varianten gevonden die minstens net zo lekker is. En kijk. Daar word ik nou écht blij van. Wel snacken, maar zonder schuldgevoel… Ik deel mijn lijstje met gezonde(re) vervangers graag met je. Hopelijk word jij er net zo happy van als ik!

Als ik ‘zondig’ vraag ik mijzelf altijd af of hetgeen ik wil snacken, minstens een 8 waard is. Is dat het niet, dan laat ik het staan. Waarom zou je het dan naar binnen proppen? Het voedt je niet en écht lekker is het dus ook niet. Zonde vind ik dat.

De gezonde vervangers

Chocolade lovechock open, gezonde snack - gezonde vervangers van chocolade

We all love chocolate, don’t we!? Ik in elk geval wel. En dat hoeft helemaal niet slecht voor je te zijn. Rauwe cacao is zelfs een superfood en heeft dus hele hoge voedingswaarden. In een Milka reepje zul je deze eigenschappen niet terugvinden, dus laat die maar liggen. Kies liever voor extra pure chocolade; hoe hoger het percentage cacao erop staat, hoe beter. Nog beter is het om bijv. een reepje van Lovechock of Ombar te kopen. Deze repen zijn gemaakt van rauwe cacao en zijn zonder zuivel en suiker. Ze zijn gezoet met gezonde alternatieven. Mega lekker, ook niet onbelangrijk! Wellicht loop je de eerste keer niet gelijk weg met extreem pure chocolade. Maar smaak kun je trainen. Dus vind jij 80% pure chocolade eerst niet zo lekker, begin dan met een lager percentage, en ‘train’ zo je smaakpapillen. Ik wil namelijk niet anders meer!

Chips

At ik vroeger zakken paprika chips leeg, tegenwoordig kies ik voor naturel chips. Het liefst Kettle of iets vergelijkbaars. In naturel chips zit namelijk alleen aardappel, zout en olie. Terwijl in bijna alle chips zakken een hele waslijst aan toevoegingen zit. Leg de twee ingrediëntenlijsten maar eens naast elkaar in de suup. Ook een lekker chipje vind ik groentechips (zie foto bovenaan blog). Dit is dan gemaakt van bijv. bieten, pastinaak en zoete aardappel.

Friet Superfood frieten van zoete aardappel - gezonde vervangers van friet

Als klein meisje schreef ik al in vriendinnen boekjes dat ‘patat’ mijn favoriete eten was. En de liefde is er nog steeds. En hoe! Al moet ik eerlijk bekennen dat ik vrijwel nooit een frietje afhaal. Doe ik dat toch, dan ga ik naar de biologische friettent bij mij om de hoek. Niet alleen omdat dit gezonder is, maar omdat ze ook 10 x lekkerder zijn dan de patatten bij de gemiddelde snackbar. Maar vaker nog maak ik thuis zelf friet in de oven. Eerst altijd met ‘normale’ aardappels, en tegenwoordig met zoete aardappel (klik voor recept). Wat een feestje!

Popcorn

Sinds ik een Pathe pas heb ga ik heel regelmatig naar de bioscoop. En een uitje naar de bios zonder popcorn, is als een vakantie zonder zon. Niet de moeite waard dus. Gelukkig heeft zoete popcorn mij nooit kunnen bekoren en dat is maar goed ook. Zoute popcorn is namelijk veel minder ongezond. Enig nadeel is de hoeveelheid zout. Als je het echt goed wilt doen, pof je zelf je popcorn en ben je gematigd met het zout. Maar goed, das ook weer zo’n gedoe als je naar de bios gaat 😉

Pasta

Pasta lover pur sang? Wie niet! Maar ik hoop niet van witte pasta toch? Is dat wel het geval, dan heb ik een heerlijk alternatief voor je: speltpasta. Ik eet niet anders meer. Ook vriendlief die eerst argwanend naar de speltpasta keek, koos in een blinde test voor de speltpasta! Al verbaasde mij dat natuurlijk niet. En ja… ik heb hem echt een blinde test laten doen… 😉

Pizza Eetdagboek gezonde pizza, gezonde vervangers van pizza

Een pizzaatje op z’n tijd is best lekker. Als je wilt zondigen met pizza of patat zou ik altijd patat adviseren (product is veel cleaner). Maar kun je niet zonder pizza, maak ‘m dan eens zelf. Zo maakte ik laatst een skinny pizza met gezonde bodem en verse toppings (klik voor recept). Super lekker en een heel gezond alternatief op de Domino’s. Bij veel pizzeria’s kun je tegenwoordig ook een glutenvrije bodem kiezen.

Brood

Een lekkere boterham is voor mij soms toch ook wel echt een traktatie hoor. Mits het goed brood is. Tegenwoordig neem ik altijd zuurdesembrood. Mijn all time favourite is spelt zuurdesembrood van bakkerij Bbrood (Amsterdam). Ik zou zo’n heel brood in een dag op kunnen eten, zo lekker!

Let op: bovenstaande opties zijn gezondER dan de ‘normale’ variant. Dit betekent niet dat je er onbeperkt van kunt eten zonder bijv. aan te komen. Wees ook hiermee dus gematigd.

Welke gezonde vervangers van slechte snacks of ongezond eten heb jij? Je bent het aan alle health lovers op deze wereld verplicht deze kennis te delen 😉

Bron foto chips: Tyrrells Chips

Lees hier alles over meer gezonde tussendoortjes.

 

Geef een reactie

32 reacties

  1. Groente pasta! Of de bonen/erwten variant van Albert Heijn. Het meest gezonde alternatief voor pasta. De spelt/volkoren pasta bevat vaak toch nog tarwemeel/bloem let daar op bij het kopen ;-). Leuk artikel 🙂

  2. Ik heb ontdekt dat je crème fraiche héél goed kan vervangen door huttenkase!! Ik ben inmens blij met deze ontdekking want zo worden een hele hoop ‘ongezonde’ gerechten ineens veel minder calorierijk! ? Jeuuuuj!
    Spelt volkoren pasta is trouwens bij AH in penne en spaghetti verkrijgbaar van het merk Dalla Costa!

  3. Ik ben zelf niet zo’n liefhebber van zoete aardappel, maar heb laatst voor lasagne in plaats van de lasagneblade knolselderij dungesneden, en het was errug lekker! Toen ik zin had in patat, ik doe een koolhydraatarm dieet, heb ik dus ook geen aardappel genomen maar het eens geprobeerd met je raad het al, knolselderij. En opnieuw, het was errug lekker! Je hebt meteen een bord vol groente, dus snacken maar! Anderen hebben op mijn aanraden ook al knolwelderij in de lasagne geprobeerd en ik krijg alleen maar positieve reakties.

  4. Hi,

    Ik eet geen witte pasta meer en heb de speltpasta van de AH geprobeerd (schelpen), maar vind dit niet zo lekker.
    Maïspasta neem ik wel (SamMils). Hoe zie jij dit als alternatief op de witte pasta? Ik hoor hier weinig over…
    En bestaat er ook speltpasta in andere vormen (liefst spagetti)?

    Groetjes

    1. Hoi hoi! Maispasta? Nooit van gehoord als ik eerlijk ben. Waar koop je dat?
      Er bestaat zeker speltpasta in andere vormen. Bij Ekoplaza hebben ze diverse opties. Daar koop ik mijn speltpasta altijd en die vind ik wel erg lekker. Zelfs lekkerder dan ‘gewone’ volkoren pasta van de AH.
      Groetjes!

    2. Je hebt inderdaad bij de meeste supermarkten een glutenvrije pastavariant. Bij mijn Lidl verkopen ze het ook, gemaakt van 100% maismeel. Wat ik er over lees is dit net zo gezond als de speltvariant! Als je echt niet houdt van de smaak van volkoren of speltpasta dan is dat zeker de moeite waard om te proberen.

  5. Hi,

    Zelf eet ik graag ook zo natuurlijk mogelijk zonder toevoeging van geraffineerde suikers. Dit volgende recept voor chocomousse is echt een aanrader. We nemen: 1 rijpe avocado die je helemaal tot een gladde massa prakt, 2-3 eetlepels cacao, klein beetje citroensap, snufje kaneel.Je mengt dit alles goed door elkaar et voila…chocomousse:) Om het te zoeten, kun je een halve banaan toevoegen. Zelf doe ik er altijd wat walnoten en kokosrasp doorheen. Wel machtig en niet voor iedere avond, maar wel lekker als tussendoortje:) Enjoy

  6. Nog even een toevoeging. De verhitting van aardappelen en graanproducten is NOOIT goed voor je gezondheid. Bij handgebakken chips is het gehalte Acrylamide nog veel hoger dan de traditioneel gebakken Naturel chips. Bij gebakken frieten, ook al is het in “gezond vet” komt ook deze stof vrij.

    Deze stof is kankerverwekkend. Ook geldt hierbij – hoe bruiner het product gebakken is, hoe meer acrylamide het product bevat.

  7. Goede tips! Ik ben sinds een paar jaar ook begonnen met gezonder eten, maar ik leer nog dagelijks bij. Ik ben echt dol op chocola en dan het liefst melk-hazelnoot. Niet echt gezond dus haha. Maar verder kan ik vrijwel alles laten staan, dus ben al best trots. 🙂

  8. Goede tips! Ik ben sinds twee weken geleden overgestapt naar een graan-arm eetpatroon dus ben een veelgebruiker van zoete aardappel patat. Zo lekker! Ik ben alleen al 5 kilo afgevallen door het skippen van brood, aardappels en pasta..(en suiker) Maar ik wil absoluut niet afvallen, ik ben namelijk al een beetje magertjes..
    Ik was echt alleen overgestapt omdat het niet gezond is en omdat ik zo weinig energie had. Ik voel me nu ook veel beter maar ik eet me nu rot en toch vliegen de kilo’s er af…Heb je misschien tips voor mij, die wel gezond zijn en waardoor ik gewoon op mijn gewicht blijf? Iedereen verklaart me voor gek dat ik zo ‘moeilijk’ ga doen over eten, maar ik heb nu echt 10 keer meer energie dus zou er niet mee willen stoppen.

    Groetjes!
    Roos

    1. Hoi Roos,
      Wat fijn dat je je zo veel beter voelt! Maar inderdaad lastig dat je afvalt, terwijl dat niet de bedoeling is. Je kunt er het beste voor zorgen dat je voldoende goede koolhydraten en vetten binnenkrijgt. Als je een salade eet, doe er dan bijv. ook een paar eetlepels quinoa door. Boekweit, ook erg gezond. Peulvruchten, speltpasta, avocado (goede vetten en kcal), etc. Zorg dat elke maaltijd in elk geval bestaat uit de goede koolhydraten, vetten en eiwitten.
      Als dit niet helpt, zou ik misschien eens contact opnemen met een voedingscoach. Ik ken zelf Susanne Verzuu van http://foodfulness.nl/ – je zou haar eens kunnen contacten?
      Succes!
      Groetjes, Daisy

  9. Super al die tips!!
    Nou heb ik een vraag over de speltpasta. Ik zag ze liggen bij de eko plaza.
    Maar daar hebben ze de witte en de volkoren.
    Kan ik dan gewoon wit nemen als het spelt is of is dan die volkoren nog steeds beter?

    1. Mijn gevoel zegt dat je voor volkoren spelt moet kiezen. Omdat volkoren altijd beter is dan de witte (ongezonde) variant. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nooit eerder witte en volkoren spelt pasta in de winkel heb gezien.
      Misschien dat iemand anders het zeker weet?

  10. Hi,
    Leuke alternatieven, ze klinken (en lijken) erg lekker. Ik wil er zeker een paar van proberen.
    Ik heb ontdekt dat als ik lekkere trek heb, ik worteltjes (rauw) met een beetje yoghurt slasaus (om te dippen) erg lekker vind! Kan me bijna niet voorstellen dat worteltjes níet ongezond zijn 😀

    Groetjes!

  11. Bedankt voor de tips. Ik probeer alleen op E621 te letten en dat is al een hele kluis. Vergis je niet wat er allemaal voor een E nummers zitten in de naturel chips van de grote merken en in nootjes! Het is best een gedoe om de juiste producten uit de schappen te trekken, maar na een tijdje gaat het bijna vanzelf ;).

    1. Hi Mirte,
      Ik kies meestal voor Kettle omdat ik die lekkerder vind. Maar zelfs de naturel chips van Lays – lijkt me wel een van de grote merken toch – is alleen op basis van aardappel, zout en olie. E-nummer vrij dus 🙂
      groetjes!

  12. Ik ben ook bezig met gezond eten, maar af en toe slecht eten… Daar ben ik ook dol op!
    Ik probeer wel zoveel mogelijk ‘slechte’ dingen ook wat minder slecht te maken. Gelukkig hebben wij geen frietpan, dus friet maak ik nooit. Ter vervanging maak ik wel graag groentefriet uit de oven. Friet van pastinaak, zoete aardappel, wortel… Heel lekker!

  13. Ik gebruik nu speltpasta in plaats van gewone en gebruik zuurdesem/speltbrood en roomboter in plaats van halvarine.
    En ik maak zelf mueslirepen uit de oven. Super lekker en geen gram suiker.
    Steeds probeer ik de gezondere variant te vinden. Leuk artikel. Hier kan ik wat mee 🙂

  14. Je hebt helemaal gelijk en eigenlijk eet ik onbewust al heel ‘clean’… vanmiddag zag ik een minimarsje en toen ik het ophad, was het in mijn herinnering veel lekkerder. Mij kan je tegenwoordig wakker maken voor groene shakes met rauwe cacao en friet van zoete aardappel. Ben erg benieuwd naar de ‘gezonde’ pizza.. morgen maar ns doen!

  15. Ben ook gek op patattekes! :-p
    Doe ze zelf in de Actifry met een lepeltje kokosolie en dan natuurlijk bio-mayo erbij, heerlijk!
    Ga zeker ook de zoete aardappel patat eens proberen!

    Voor iedereen die van gebak, cake en koekjes houden, hier een tip: ‘Gezonde taarten’ van Asja Tsachigova.
    Een receptenboek vol met heerlijke dingen en dan zo gezond mogelijk! Wie wil dat nou niet als ‘health lover’ zijnde! Ik heb er (zo nu en dan; niet te vaak natuurlijk) in ieder geval veel plezier van!

  16. Die Lovechock herkende ik meteen op het plaatje. Die heb ik ook een tijdje gebruikt ter vervanging van de minder goede chocolade. Helaas voor mij financieel niet te doen voor de lange termijn. Ik MOEST elke dag zo’n reepje. Verslavend lekker.

  17. Misschien gepoft spelt een optie voor de popcorn? Bij de Xenos hebben ze gepoft spelt, met alleen spelt als ingrediënt. Of bij de DM in duitsland gepoft spelt met honing, vind ik erg lekker nomnomnom.

    Groetjes Cynthia

  18. Leuk artikel! Wat super dat snoep en koek je niets zeggen.
    Ik probeer zelf ook heel gezond en clean te eten en dat lukt me vrij goed.
    Maar helaas vind ik de suiker ook nog altijd te leuk. Snoep, koekjes, taart, chocolade, … Ik kan het niet laten. Meestal heb ik dan wel spijt achteraf dat ik me weer heb volgestopt met brol 🙁
    Mocht het maar 1 stukje zijn, zou het niet erg zijn, maar ik eet altijd de volledige zak leeg 🙁
    Ik probeer nu wel zoveel mogelijk zelf te bakken zonder geraffineerde suikers. Nu alleen nog dat snaaien en graaien kunnen laten en ik ben helemaal goed bezig 🙂

    Gr. Julie

  19. Leuk artikel! Zalig dat snoep en koekjes je weinig zeggen.
    Zelf eet ik ook vrij clean en gezond, maar helaas lukt het me nog te weinig om suiker te laten staan. Ik eet graag taart, koekjes, snoep en chocolade. Probeer het wel wat te minderen, maar niet gemakkelijk. Meestal heb ik achteraf zelfs spijt dat ik mezelf weer heb volgepropt met brol 🙁
    Ik probeer wel meer en meer te bakken zonder geraffineerde suikers. Dat is al een stap in de goeie richting. Nu zou ik alleen nog eens dat snaaien en graaien moeten afleren. De kust is om te genieten van een klein stukje 🙂 ik vind het moeilijk om niet de volledige doos op te eten.
    Gr. Julie

    1. Hi Nanda,
      Knap is het eigenlijk niet hoor. Want ik vind al deze ‘vervangers’ lekkerder dan de ‘slechte’ variant. Dus zo kan ik toch snacken zonder dat het heel slecht is. Mijn 20% van mijn 80/20-regel zeg maar.
      Groetjes,

  20. Leuk artikel! Zoals de chips en kiezen voor minimaal 70% cacao chocola doe ik al. Ik wil heel graag ene keer zo’n loveshock reep proberen maar laatst zag ik ze liggen en duuuuuur! Dat heb ik er dan weer niet voor over. Ik heb toevallig een zoete aardappel gekocht (jeej eerste keer haha)dus ga de frietjes zeker maken!