Hoe maak je de perfecte groene smoothie?

Food, Recepten  /   - 

Het liefst start ik mijn dag met een smoothie. Zeker in de zomer, omdat ik het prettig vind om dan wat lichter te ontbijten. ’s Winters ga ik liever voor havermout en dat soort steviger werk. Soms maak ik mijn smoothie alleen met fruit, wat biogarde en super foods, maar ik maak er ook wel eens een lekkere groene smoothie van. Te veel fruit op een dag eten is immers ook niet goed voor je door alle fruitsuikers. Groenten daarentegen kun je wel volop eten. En alle vezels die er in zitten zijn heel belangrijk. Daarom mix ik vaak spinazie, komkommer of andere groene groenten door mijn ontbijt smoothie. Ben je nog een green smoothie virgin, dan vind je dit vast een bedenkelijk verhaal. Maar echt, een handje spinazie door mijn shakie… I like it!

Maar hoe maak je nou de perfecte groene smoothie? Ik vond hét stappenplan om zelf de perfecte groene smoothie te maken. Handig! Hup, aan de slag dus.

Stap 1: Kies de basis vloeistof voor je groene smoothie

  • (Gefilterd) water: Water is goedkoop en gezond. En het tast de smaak van het verse fruit in je smoothie niet aan.
  • Kokoswater: Bijvoorbeeld van Vita Coco. Erg gezond en lekker. Niet iedereen houdt er van, maar give it a try zou ik zeggen.
  • Vruchtensap: Gebruik dan wel zo vers mogelijk sap, het liefst zelf geperst. Sapjes uit de supermarkt zitten vak bomvol suikers en de vitaminen zijn ver te zoeken.
  • Melk: Groene smoothies zijn perfect om te detoxen, dus je kunt hier beter geen dierlijke producten aan toevoegen omdat dit de detox-werking tegen gaat. Als je toch graag melk wil gebruiken dan kan je het beste voor rijst-, haver- of amandelmelk gaan.

Stap 2: Kies het basis fruit

  • Banaan, mango, perzik, peer, appel, papaya of kiwi: zorgt ervoor dat je smoothie wat dikker wordt. Ik kies vaak voor een halve banaan. Dit maakt je smoothie ook wat zoeter.
  • Avocado of kokosnoot: zorgt er ook voor dat je smoothie wat dikker wordt en geeft het daarbij extra calorieën en (gezonde!) vetten zodat je smoothie een maaltijdvervanger wordt.
  • Groente: Door groente toe te voegen in stap 4 wordt je smoothie ook dikker, dus hoe meer groente je toevoegt, hoe minder ‘basis fruit’ je nodig hebt.

Stap 3: Kies de smaak (optioneel)

  • Extra fruit: Goede combinaties zijn bijvoorbeeld banaan met aardbeien of mango met ananas. Wees creatief!
  • Kruiden: Denk aan kaneel, vanille of cayennepeper. Ik vind kaneel zelf erg lekker en dit is ook nog eens erg gezond.

Stap 4: Kies de groente

  • Groente: Denk aan spinazie, rucola, boerenkool, andijvie, bleekselderij, broccoli, etc.
  • Verhouding: De perfecte smoothie bestaat uit 40% groente en 60% fruit. Je kunt beginnen met een lager percentage groente en dit steeds meer opbouwen.
  • Varieer: Je lichaam heeft een variëteit aan groente nodig, maak dus niet altijd dezelfde groene smoothie maar blijf variëren qua groente en fruit.

Stap 5: Extra toevoegingen (optioneel)

  • Proteïnepoeders: zoals hennepproteïne of spirulina.
  • Vitamines: Hoewel je natuurlijk al veel vitamines binnen krijgt door het fruit en de groente in de smoothie, zou je er nog extra vitamine B12 en ijzer aan toe kunnen voegen als je geen dierlijke producten eet.
  • Superfoods: Goji bessen, hennepzaad, chia zaad, cacao nibs, maca poeder, etc.
  • Noten en zaden: Bijvoorbeeld amandelen, sesamzaadjes, chia, etc.

(Benieuwd waar je superfoods kunt kopen? Dat kan bij natuurwinkels maar ook online zoals bij superfood.nl.)

Stap 5: Blend!

Doe alles bij elkaar in de blender en mixen maar!

Groene smoothie
Groene smoothie van kookblog The Improv Kitchen. Te leuk met die rietjes!

Een kind kan de was doen 🙂

Wat is jouw favoriete groene smoothie mix? Let us know in the comments!

De basis van deze blogpost komt de site ikbenirisniet.nl.

Geef een reactie

46 reacties

  1. Melk in een smoothie is geen gezonde keuze. Zorgt o.a. voor botontkalking. Het is beter om dan voor rijstmelk of amandelmelk te kiezen.

  2. Gebruik je voor groente smoothies ook een andere blender?
    (Ik lees steeds vaker over ‘supersnelle blenders’ die de vitaminen beter behouden.)

    1. Tomatensmoothie is erg lekker. Vaak doe ik tomaat met een half bouillonblokje (biologisch van zonnatura) met spinazie en amandelmelk.

  3. Ik wil groene smoothies met alleen groente drinken dus zonder fruit en evt. Aanlengen met water. Maar kan geen recepten vinden. Heeft iemand een idee?

    1. Practisch alle groenten kun je gebruiken en combineren met elkaar. Voor een zachtere smaak, eventueel eerst een minuut blancheren, half bouillonblokje, peper en gember kun je voor extra smaak toevoegen. Ook zijn ze lekker om te combineren met amandelmelk. Gewoon uitproberen 🙂

  4. Ik wil graag kijken of groene smoothies voor mij een passende oplossing is om genoeg vitaminen en vezels binnen te krijgen (heb namelijk meestal een tekort).

    Zou iemand mij alleen kunnen vertellen of je diepvries spinazie of verse moet gebruiken? Ging al een beetje Googlen maar iedere bron zegt wat anders….

    Alvast bedankt!