Eiwitten en sporten || zo zit het met eiwit shakes

Food, Health  /   - 

Sinds een paar maanden ben ik veel fanatieker in de sportschool te vinden dan voorheen. Ik liep altijd al veel hard en was ook heus wel in de fitness te vinden, maar niet volgens een strak schema. Begin mei ben ik gestart met het trainen met een personal trainer. Niet wekelijks hoor, maar af en toe om de resultaten te meten en de training aan te passen.

Deze trainer heeft mij geleerd dat als je overall ‘strakker’ wilt worden, het belangrijk is om in je hele lichaam meer spieren op te bouwen. Maar vooral je grote spiergroepen als benen/billen/rug. Ik squat, deadlift en lunge me suf!

Spieren verbruiken meer energie (calorieën) dan vet. Door spieren op te bouwen zul je uiteindelijk vet verliezen. And that’s what I want! En wees niet bang, als vrouw zul je echt niet ineens extreem gespierd of breed worden. Je wordt wat meer ‘getoned’ als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb van mijn personal trainer een pittig trainingsschema gekregen waarbij ik naast het hardlopen minstens 3 x per week in de fitness ben te vinden en mijzelf ECHT moet uitdagen qua gewichten. Geen half werk, maar keihard knallen met een full body, upper body en lower body work out. Heeeeerlijk vind ik het! Zo leuk om te zien dat je telkens zwaardere gewichten kunt pakken!

Abs are made in the kitchen

Maar naast hard trainen is voeding natuurlijk ook erg belangrijk. Abs are immers made in the kitchen. Qua gezonde voeding zat het bij mij wel goed, maar mijn personal trainer heeft me aangeraden om meer eiwitten te eten. Op basis van mijn gewicht, lengte, bewegingsniveau en doel heeft hij uitgerekend hoeveel eiwitten ik dagelijks nodig heb.

smoothie met Sunwarrior Vanille Protein eiwitten - eiwit shakes
Eiwit shake recept: 1 scoop eiwitten, 2 el kwark, handje frambozen en water. Yummm!

Eiwitten zorgen voor spierherstel en dus opbouw, en dat is wat ik graag wil bereiken! Omdat het behoorlijk wat eiwitten zijn die ik dagelijks nodig heb en die lastig uit mijn gewone voeding binnen kan krijgen, neem ik eiwit shakes of smoothies van eiwit poeder, ook wel proteïne poeder of whey poeder genoemd. De eiwitten in het poeder bevatten bepaalde aminozuren die spieropbouw en spierherstel stimuleren. Tijdens het sporten beschadig je zogezegd je spieren en door ze goed te voeden met eiwitten, herstel je je spieren en worden ze sterker.

Vanilla Protein van Sunwarrior

Op dit moment neem ik de Vanilla Protein poeder van Sunwarrior van het Superfood Centre. Er zijn heel veel eiwitpoeders op de markt, maar net als met mijn gewone voeding, wil ik ook dat mijn supplementen 100% natuurlijk zijn. Zonder synthetische, gekke, slechte toevoegingen. Deze Vanilla Protein van Sunwarrior is raw en plantaardig. Het is dus geschikt voor vegetariërs en veganisten. Als je dat niet belangrijk vindt, kun je ook kiezen voor een dierlijke. Men zegt dat dierlijke eiwitten nog beter opgenomen worden door je lichaam. Toevallig heb ik nu een plantaardige versie, maar hierna ga ik eens een dierlijk proteïne poeder testen, zoals Whey Better, ook 100% biologisch.

Voordelen eiwit shakes

Het voordeel van eiwit shakes is dat je met één shake veel eiwitten binnenkrijgt en relatief weinig vet en calorieën. Ter vergelijking: 1 scoop/portie van Vanilla Protein van Sunwarrior bevat 15 gram eiwitten, en maar 80 calorieën en 1,5 gram vet. Eieren bevatten ook veel eiwitten, maar om ook 15 gram eiwitten binnen te krijgen heb je 2 eieren nodig, en krijg je daarbij 150 calorieën binnen en 10 gram vet.

Sunwarrior Vanilla Protein shake met eiwitten - eiwit shakes
Recept: 1 scoop Vanilla Protein van Sunwarrior en een glas water in je blender.

Hoe eet/drink je eiwit shakes

Het ene eiwit poeder is het andere niet. Ze zijn in diverse smaken verkrijgbaar, zoals naturel, vanille en chocolade. Ik vind persoonlijk vanille het lekkerst.

Het gemakkelijkst vind ik het maken van eiwit shakes met alleen water en Vanilla Protein poeder. Maar je kunt het ook in een smoothie verwerken. Voeg een scoop toe aan je smoothie of juice en krijg zo je eiwitten binnen. Dit is vaak wat lekkerder. Afgelopen week blende ik een handje goji bessen mee met de Sunwarrior Protein en water. Aanrader. Ook leuk: eiwit pannenkoekjes ermee bakken, zoals in dit recept. Super lekker!

Afvallen met eiwitten

Naast spieropbouw, hebben eiwitten meer voordelen. Zo geven ze een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger hebt en dus minder eet. Eiwitten zijn dus ook belangrijk als je gezond wilt afvallen.

Natuurlijk eet ik naast deze eiwit shakes, ook ‘normale voeding’ met eiwitten, zoals kip, eieren, kwark, zalm, noten, tonijn en biefstuk. Toch wil ik niet te veel vis en vlees eten, vandaar mijn dagelijkse eiwit shakes.

Goji Vanille Protein Sunwarrior smoothie met eiwitten - eiwit shakes
Recept: 1 scoop Sunwarrior Vanilla Protein met een glas water en een handje goji bessen in je blender.

Je kunt de eiwitten waar ik het over heb in deze blog kopen via het Superfood Centre. Sunwarrior Vanille Protein - eiwit poeder, eiwitten

Drink jij eiwit shakes of neem je het op een andere manier? Wat vind je ervan? Laat vooral je mening horen in de comments hieronder!

Geef een reactie

53 reacties

  1. Hallo,

    Ik heb de clean whey gekocht van Body en fit, maar vind ‘m niet weg te krijgen. Is de protein poeder van sun warrior echt lekker? Of die van Whey Better?

  2. Hoi Daisy,

    Ik ben op zoek naar een whey die sojavrij is. Ik kan er verder niks over soja op de website over vinden. Betekent dat dat deze sojavrij is?

    Alvast bedankt,
    Groepjes Sanne