Eetdagboek van paralympisch atlete Fleur Jong

Eetdagboek, Food, Sport  /   - 

Het is weer tijd voor een nieuw eetdagboekje. Dit keer van niemand minder dan paralympische atlete Fleur Jong. Wat ze precies doet en wat ze zoal eet op een dag, vertelt ze in haar eetdagboek, speciaal voor I Love Health bijgehouden!  Lees je mee?!

Fleur: “Ik ben Fleur Jong, atlete van beroep. Paralympisch atlete. Mijn sport is atletiek en daarbij richt ik mij voornamelijk op de sprintnummers 100 en 200m (ook de 400m in de nabije toekomst). Voeding is een belangrijk onderdeel van mijn (sport)leven aangezien ik daarmee mijn lichaam voorzie van de juiste voedingsstoffen en energie zodat ik elke training weer álles kan geven! Extra belangrijk voor mij is dat ik voldoende eiwitten binnenkrijg elke maaltijd. Dit voor het herstel, maar ook voor opbouw van mijn spieren. Na de WK in Londen van 13- 23 juli heb ik lekker vakantie gehad en op dit moment zijn we net weer begonnen met trainen. Mede dankzij de support van mijn sponsor Under Armour, ga ik in de nieuwste traininggear nu weer vol aan de slag om nieuwe doelen te bereiken.

Eetdagboek Fleur Jong

Maandag

  • Ontbijt: Het is 8.00 uur. Mijn ontbijtje bestaat bijna altijd uit kwark, een stuk fruit en muesli. We hebben nog een paar wilde perziken in huis dus die gaan er lekker door. Bij mijn ontbijt drink ik altijd 2 koppen thee. Daarna vul ik mijn bidon met water en die gaat mee de auto in.

  • Tussendoor: Tijdens een bespreking (het is inmiddels 11.00 uur) drink ik een cappuccino en gedurende de hele dag heb ik altijd mijn bidon met water bij mij. Daarvan moeten er minimaal 2 leeg zijn aan het eind van de dag, anders drink ik vaak te weinig water.
  • Lunch: Het is 12.00 uur, tijd voor de lunch. Ik heb een grillbroodje met kip en ei. Daarbij drink ik een heerlijke smoothie van bosbes, appel, munt en yoghurt en een glas water. Ik neem nog een appel mee voor onderweg.
  • Sport: Van 15.00 tot 17.00 uur sport ik. Voor vandaag staat een krachttraining op het programma. Omdat we net weer begonnen zijn met trainen na een vakantie bouwen we het rustig op. Er wordt niet met hele zware gewichten getraind maar vooral met lichaamsgewicht en veel herhalingen (10 tot 12 herhalingen elke oefening). Na de training neem ik een proteïne shake.
  • Diner: Mijn moeder en ik besluiten rond 19.30 uur er samen even op uit te gaan om een hapje te eten. Op de dijk in Volendam bestellen we wat broodjes vooraf want ik heb al best wel honger! Als hoofdgerecht bestel ik een grote carpaccio salade. Ik drink een ice tea green en een spa rood.
  • Avondsnack: Ik neem wat kwark met wat walnoten. Vandaag was de eerste krachttraining sinds we weer begonnen zijn dus spierpijn gegarandeerd! In kwark zit caseïne eiwitten (langzame eiwitten) die ideaal zijn voor het slapengaan voor het herstel van de spieren.

Dinsdag

  • Ontbijt: Om 9.00 uur drink ik eerst een kop thee en maak daarna ontbijt. Kwark, muesli en een banaan dit keer. Daarbij drink ik nog een kop thee.
  • Sport: Van 10.30 tot 12.30 uur heb ik looptraining op de atletiekbaan in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Ik doe mijn dagelijkse protheses uit, en trek mijn blades aan. We beginnen met een paar rondjes inlopen en rekken. Dan doe ik weer een benenwissel (blades uit, dagelijkse benen aan) en we doen wat oefeningen op de trappen in het stadion. Daarna blades weer aan en terug de atletiekbaan op voor oefeningen met de hordes, versnelling en een (flink!) aantal tempo loopjes… heftig!

  • Lunch: Thuis maak ik lunch. Een broodje met huttekäse, verse spinazie, cherrytomaatjes en kalkoenfilet en nog zo’n broodje maar dan met groentespread in plaats van huttekäse. Nog een rijstwafel met appelstroop en een beker melk.
  • Tussendoor: Twee rijstwafels met pindakaas.
  • Diner: Tijdens het koken snoep ik alvast wat van de paprika. Ik maak een flinke salade met komkommer, mozzarella, gele en rode paprika. Daarbij stukjes kipfilet gebakken in satémarinade. Heerlijk!
  • Avondsnack: Bij een kopje thee neem ik een stukje pure chocolade (of 2..)

Woensdag

  • Ontbijt: Om 9.00 uur ben ik al op het strand en ontbijt daar met een groene smoothie van spinazie, banaan en kokos. Vandaag heb ik geen training en het is heerlijk weer! eetdagboek fleur jong
  • Lunch: Op het strand bestel ik rond 11.45 uur een broodje met gerookte zalm en een ice tea green.
  • Tussendoor: Ik zit nog best vol van de lunch en eet rond 16.00 uur alleen een appel.
  • Diner: 19.00 uur: Broccoli, Duitse biefstuk en zoete aardappeltjes uit de oven.
  • Avondsnack: Ik maak nog een bakje yoghurt met appel en wat rozijnen. eetdagboek fleur jong

Donderdag

  • Ontbijt: Kwark, muesli en een appel. Wederom 2 koppen thee.
  • Lunch: Ik ben de hele ochtend op pad geweest en heb lunch meegenomen. Om 12.30 uur eet ik  2 broodjes met huttenkäse, veldsla, tomaat en kalkoenfilet en ik haal een mango juice to go bij de Bagels&Beans.
  • Sport: Van 13.30 tot 15.30 uur train ik. Blades aan en gaan!
  • Diner: Wraps! Een favoriete maaltijd van mij. We eten met het hele gezin thuis en maken een grote wokpan met kip en groenten. Ik wok voor mezelf nog wat extra spinazie. Ik neem 1 volkoren wrap en 1 bieten wrap beide gevuld met spinazie, kip en groenten.

  • Avondsnack: Bij de thee neem ik een taaikorstje. Lekker ouderwets maar ik vind ze heerlijk.

Vrijdag

  • Ontbijt: Ik heb me nog eens omgedraaid vanmorgen en ontbijt wat later, zo rond 9.30 uur. Ik maak een smoothiebowl van blauwe bessen met banaan, muesli en wat rozijnen. Vergeet de 2 koppen thee niet.

  • Lunch: Ik lunch dus ook wat later en dat komt eigenlijk wel mooi uit met het oog op de training vanmiddag. Ik heb nog een bietenwrap over en beleg deze met verse spinazie, huttenkäse en rookvlees. Daarbij drink ik een glas melk.
  • Sport: We zijn weer in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Ik heb samen met een teamgenootje de deal met mijn coach gemaakt dat we ook 1x in de week tijdens een training kort een ander atletiekonderdeel doen. Vandaag is dat kogelstoten. Na het kogelstoten doe ik weer mijn blades aan. Ik doe wat hordesprongen, versnellingen, maak wat startjes en eindig met 4x een 120 meter sprinten.
  • Diner: Een grote pan met sperziebonen, tomaat en bulgur. Daarbij een heerlijk verse tilapia vis uit de oven.

Zaterdag

  • Ontbijt: Rond 9.30 uur neem ik kwark met muesli en appel, met 2 koppen thee.
  • Tussendoor/ Lunch: Ik heb afgesproken voor een kop koffie maar we gaan ook richting lunchtijd en ik neem een kleine carpaccio salade. Vanavond barbecueën we met vrienden dus ik spaar wat ruimte. Ik dronk een latte macchiato en een spa rood. eetdagboek fleur jong
  • Diner: BBQ! Ik ben altijd verantwoordelijk voor de salade tijdens de bbq’s. Ik maak een flinke schaal met sla, komkommer, mandarijntjes en een pittenmix. De dressing maak ik zelf van yoghurt, citroensap en een hoop kruiden (peterselie, peper, oregano etc.). Tijdens de barbecue neem ik wat gamba’s, een stukje biefstuk en stokje kipsaté. Tussendoor drink ik veel water of spa rood en snack ik vooral van de komkommers en wortels op tafel. Ijsje toe? Ja hoor dat kan wel, het is tenslotte ook nog een klein beetje vakantie. eetdagboek fleur jong

Zondag

  • Ontbijt: Mmm, er zijn aardbeien! Er gaan deze ochtend een flink aantal aardbeien door mijn kwark heen.
  • Tussendoor: Vandaag is er een F1 race van Max Verstappen en die kijken we gezellig bij vrienden. De tafel staat vol lekkere snacks, ook gezonde dingen,  zoals zelf gemaakte groentechips en rauwkost met hummus. Ik drink spa rood.
  • Diner: We hebben biefstuk, sla en wat zoete aardappels uit de oven.

Liefs Fleur

En, wat vind je van het eetdagboek van Fleur Jong? Is dit wat je verwacht bij een topsporter? Leuk als je dat laat weten in de comments!

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie