5 x fabels over afvallen

Food, Health  /   - 

Er zijn heel wat middeltjes en gekke diëten op de markt te verkrijgen om af te vallen. Daarnaast staat het internet vol met (gelukkig) nuttige tips, maar helaas ook vol met de nodige fabels over afvallen. Zou jij graag wat kilo’s kwijt willen, maar lukt het telkens niet? Dan kan dit blogje je wellicht helpen. Wij hebben vijf vaak voorbijkomende fabels over afvallen voor je op een rij gezet. 

Fabels over afvallen

1. “Ik ga heel weinig calorieën eten”

De essentie van afvallen is minder calorieen binnenkrijgen dan je verbrandt. Maar te weinig calorieen eten, of te wel een crash dieet volgens, is niet slim. Je zal er waarschijnlijk wel een paar kilo door afvallen, maar dat is meestal van korte duur. Als je stopt met het ‘dieet’, dan kom je net zo hard weer aan. Omdat je zo lang niets mocht, is de kans groot dat je extra veel gaat eten als je weer ‘mag’. Zorg dat afvallen een combinatie is van iets minder eten en meer bewegen. Zo creëer je op gezonde wijze een negatieve energie balans, en val je af. Meer info over calorieën en hun werking vind je in deze blog.

2. “Eet geen brood als je wil afvallen”

Om deze fabel gelijk uit de wereld te helpen: Ik ben 1.74, en weeg 62 kg. Ik eet al mijn hele leven iedere dag een boterham. Soms één, soms twee of drie. Of ik dik ben? Nee. En ook wanneer ik op mijn lijn let, schrap ik die boterham niet. Wel is het van belang dat je in plaats van wit of meergranenbrood voor volkorenbrood gaat. Of dat nu volkoren tarwe, spelt, haver of rogge is maakt niet zoveel verschil. Maar juist in een volkoren boterham zitten alle gezonde voedingstoffen van brood. Denk aan vezels, goede koolhydraten,maar ook belangrijke vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Daarnaast is het beleg ook een grote boosdoener wat betreft brood. Vaak doen mensen te veel kaas, ham of zoetigheid op hun bammetje. En ja, dan maak je die boterham inderdaad ongezond. Ga juist voor mager beleg en laat het pak hagelslag of de pot nutella staan wanneer je wat kilo’s kwijt wil. Lees hier alles over brood en haar voor(oor)delen.

3. “Light producten zijn gezonder”

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen denken dat light producten gezonder zijn en de helft minder calorieën bevatten. Dat is lang niet altijd zo. Light mag op een verpakking worden gezet als er 30% minder vet, calorieën of suiker in zit. Een light product kan dus alsnog veel calorieën en suikers bevatten, ondanks dat er minder vet in zit. En andersom. Let daar dus goed op. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat light producten het metabolisme, je stofwisseling, vertraagd.  Hierdoor verteer je minder snel je eten. Je lichaam krijgt niet meer het signaal dat het vol zit en blijf je doorgaan met eten. Ook is aangetoond dat mensen er meer van eten als er light op de verpakking staat.

4. “Honing en andere natuurlijke suikers, zijn gezonder dan normale suiker”

Of je nu honing, agavesiroop of witte suiker door je smoothie of cakebeslag gooit, je lichaam verwerkt het allemaal op dezelfde manier. Dus ook van alle alternatieven voor suikers wordt je dik wanneer je er te veel van binnen krijgt. Wel zijn – met het oog op de natuur –  geraffineerde suikers slechter voor je dan de natuurlijke varianten.

5. “Van bananen word je dik”

Wie heeft deze leugen de wereld in gebracht?! Bananen zijn juist erg gezond en nog lekker ook! Ze zitten vol met kalium, vezels en vitamine B6. Allemaal belangrijke stofjes die je lichaam nodig heeft. En even voor de duidelijkheid, je wordt dikker als je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Dus als jij toevallig elke dag nét te veel energie binnenkrijgt door de bananen die je eet, dan kan dat de oorzaak zijn dat je dikker wordt. Maar, er bestaan geen producten die op zichzelf dikmakend zijn. Je kan afvallen op Big Mac’s en aankomen van bananen. En vice versa. Het gaat om het totaalplaatje van de energie (= calorieën) die binnenkomt en die verbrand wordt.

Less is More – afslankprogramma

Vind je dat je moet afvallen? Bedenk dan eerst eens goed of het echt nodig is. Wil je het omdat je denkt dat die 2 kilo eraf je gelukkig gaan maken? Dan zou ik dat lekker niet doen. Maar als je van mening bent dat het echt nodig is, wil ik je het Less is More afslankprogramma E-book aanraden. Dit e-book heb ik samen met diëtiste Susanne Verzuu gemaakt. Met 4 week menu’s laten we je op verantwoorde wijze afvallen. Belangrijkste is dat het op gezonde wijze gaat, de gerechten lekker zijn en vooral makkelijk te maken. Lees er hier alles over!
Nog meer lezen over (gezond) afvallen, dan moet je hier zijn op ILH!

Ken jij nog meer fabels over afvallen? Laat ze weten in de comments!

Liefs Mirte & Daisy

Geef een reactie

2 reacties

  1. Hai! Ik kijk elke dag even op je site, leuk! Ik werk in de horeca en maak lange dagen waarin ik veel loop. Voordat ik ga werken sta ik thuis op mijn loopband of doe wat krachttrainign met weerstand bands of licht gewicht dumbells.

    Ik probeer te eten volgens de 80/20 regel,maar ik vroeg me af of die 20 bedoeld word met 1 keer per week of elke dag ?
    Verder had ik gister uit tijdnood een kilo magere Kwark meegenomen naar het werk,gedurende de ochtend en middag heb ik dit gegeten. En om 17.00 met het personeel meegegeten.
    Eigenlijk beviel het me heel goed, ik zat de hele middag lekker gevuld terwijl ik normaal altijd honger heb.
    Toch vraag ik me af of het gezond is om dit vaker te doen? Aangezien een kilo best een hoeveelheid is…
    Weet jij het antwoord hierop?
    Als ik dat vaker ga doen zorg ik wel dat ik meer groentes eet gedurende de dag, anders is het wel erg eenzijdig.

    1. Hoi Marielle,

      Of je nu 20% op een dag ‘gezondigd’ of 20% per week, komt natuurlijk op hetzelfde neer. 20% van 7 dagen is het zelfde als 20% van 1 dag x 7 dagen 😉
      Dat moet je een beetje op gevoel doen. Als je per week kijk, komt 20% neer op zo’n 4 maaltijden. Ik zou dan niet 4 x voor een Supersize Big Mac menu gaan… maar dat lijkt me duidelijk. Toch?
      Ik zou ook niet de hele dag op 1 kilo kwark leven als ik jou was. Zoals je zelf al zegt: erg eenzijdig! Kwark is een prima, gezond product, maar zoals met alles geldt ook hier: te veel is te veel. En elke dag 1 kilo kwark is te veel.
      Probeer andere verzadigende producten te eten, die gezond zijn. Denk aan peulvruchten, volkoren producten, eiwitrijke producten zoals kwark/eieren/vis/vlees/peulvruchten/etc en dat aanvullen met groenten en fruit. Zo heb je WEL een veelzijdig eetpatroon, dat wel zou moeten verzadigen.

      SUCCES!