10 x plantaardige eiwitten die je als vegan kunt eten

Food, Sport  /   - 

Eiwitten zijn super belangrijk. Al eerder schreef ik over het belang van eiwitten. Vooral als fitgirl is protein the key naar je strakke droomlichaam, of je nu gaat voor de Victoria’s Secretlook of de gespierde Wonder Woman. Als vegan kan het lastig zijn om voldoende plantaardige eiwitten bij elkaar te sprokkelen. Eiwitten zitten voornamelijk voornamelijk in vlees, vis en zuivel. Toch kun je ook wel wat uit plantaardige voeding halen!

Ik zit deze week in mijn eerste vegan week ooit. Ben gewoon benieuwd om te ervaren hoe dit is! Om het jou en mijzelf makkelijk te maken heb ik daarom een lijstje voor je samengesteld waarin veel plantaardige eiwitten zitten die je als vegan kunt nuttigen.

Plantaardige eiwitten

Hieronder kun je een lijstje vinden met vegan proteins. Let wel: in sommige producten zit per 100 gram enorm veel eiwit, alleen mag (of wil) je daar niet zo veel van in één keer eten. Hoe dan ook, alle beetjes helpen natuurlijk!

  1. Eiwitshake

    Veel sporters halen veel van hun dagelijkse dosis eiwitten uit een lekkere shake. Gelukkig zijn er ook genoeg plantaardige eiwitshakes te vinden! Denk aan zo’n 17 gram per eiwitshake.

  2. Soja

    Soja is ook een goede bron van plantaardig eiwit. In sojaschnitzel (reepjes) zit per 100 gram 49 gram eiwit! Per portie is dat 25 gram. Daarbij heb je natuurlijk ook sojavlokken, sojamelk, sojabonen etc, etc. Let wel: soja stimuleert oestrogeen aanmaak. Als je spieren aan het opbouwen bent is dat niet super bevorderlijk (dan heb je testosteron nodig). Leg jezelf dus niet aan een soja-infuus.

  3. Pindakaas

    Toen je tien was smeerde je het al op je brood, en nu nog steeds is pindakaas onmisbaar in je kast. Het is best rijk in vetten, en daarmee ook in calorieën, maar het zijn wel de goede vetten. Plus er zitten lekker wat eiwitten in. Zo’n 21 per 100 gram. Mag of houd je niet van pinda’s, kun je natuurlijk ook een ander lekker notenpastaatje kopen. Let wel op dat je een suikervrije variant kiest.

  4. Linzen

    Deze boontjes zijn er in verschillende soorten. Rode linzen bevatten 26 gram eiwitten per 100 gram en berglinzen 25 per 100. Lekker als side-dish bij je avondeten.

  5. Noten

    Kom maar door met die nootjes! In cashewnoten zitten 18 gram eiwitten per 100 gram. Walnoten 17 per 100 gram. Let wel: je eet natuurlijk nooit zoveel nootjes. Hoewel ze erg gezond zijn, zijn noten ook erg calorierijk.

  6. Boerenkool

    Jawel, boerenkool bevat ook veel eiwitten. Nog meer dan Popeye’s spinazie (vegan before it was vegan). Per 100 gram bevat dit plantje 4 gram eiwitten. Spinazie daarentegen bevat 2 gram eiwit per 100! Misschien tijd voor een lekkere zomerse stamppot?

  7. Spirulina

    Het zeewierpoeder spirulina bevat per 100 gram, 60 (!) gram eiwit. Natuurlijk gebruik je hier hooguit een eetlepeltje van. Toch is het een fijn extraatje door je smoothie, yoghurt of pannenkoek.

  8. Cacaopoeder

    Nog een smaakvolle poeder die je makkelijk ergens door heen kunt gooien. Cacao bevat per 100 gram, 19 gram eiwit.

  9. Bruine basmatirijst

    Ook uit je carbs kun je wel wat eiwitten halen. In deze rijst zit bijvoorbeeld 12 gram eiwit per 100 gram rijst.

  10. Hennep

    Huh? Hennep? Misschien kennen sommigen van jullie het al, maar hennep is prima geschikt om te eten. Zo heb je hennep protein powders (52 gram eiwitten per 100 gram) maar ook hennepzaad (34 per 100 gram). Tip: kieperen m met de spirulina in die smoothie!

plantaardige eiwitten

Succes!

Xx

BewarenBewaren

Geef een reactie

3 reacties